Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Εκπαίδευση για την Ένταξη» διάρκειας 406 ωρών, το οποίο διεξάγεται από τον Ιανουάριο μέχρι τον Σεπτέμβριο 2022 και υλοποιείται με φυσική παρουσία και εξ αποστάσεως, με τη μέθοδο της σύγχρονης και της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. (Για την ασύγχρονη εκπαίδευση χρησιμοποιείται πλατφόρμα moodle κατασκευασμένη από τη UNICEF ενώ για τη σύγχρονη χρησιμοποιείται το λογισμικό Zoom)
Επιστημονική Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Δέσποινα Παπαδοπούλου, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ, η οποία ειδικεύεται σε ζητήματα δι/πολύγλωσσης ανάπτυξης και επεξεργασίας αλλά και σε ζητήματα κατάκτησης και διδασκαλίας μιας γλώσσας ως δεύτερης. Η Δέσποινα Παπαδοπούλου έχει εργαστεί σε πλήθος ερευνητικών προγραμμάτων, μεταξύ των οποίων το πρόγραμμα «Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών» (ΕΣΠΑ 2007-2013) στο πλαίσιο του οποίου ήταν Επιστημονική Υπεύθυνη της δράσης «Υποστήριξη της λειτουργίας των Τάξεων Υποδοχής», έχει γράψει δύο βιβλία και έχει δημοσιεύσει σε έγκριτα περιοδικά σειρά άρθρων σχετικών με τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα.
Στο πρόγραμμα διδάσκουν μέλη του διδακτικού προσωπικού του ΑΠΘ (μέλη ΔΕΠ και ΕΔΙΠ) και άλλων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων (ΠαΜακ), στελέχη της εκπαίδευσης (Συντονίστριες Εκπαίδευσης Προσφύγων, Συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου) με πλούσιο ακαδημαϊκό υπόβαθρο και πολυετή εμπειρία σε ζητήματα που αφορούν τη σχολική κοινότητα, νέοι/ες ερευνητές/ριες αλλά και ειδικοί σε νομικά και άλλα ζητήματα.
Στόχος του προγράμματος
Το Πρόγραμμα «Εκπαίδευση για την Ένταξη», είναι ένα δωρεάν και μοριοδοτούμενο πρόγραμμα για εκπαιδευτικούς και στελέχη της εκπαίδευσης που εμπλέκονται στην εκπαίδευση παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο. Πρόκειται για μια συνεργασία του Εργαστηρίου Γλωσσολογίας του Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με το Γραφείο της UNICEF στην Ελλάδα, με την υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και υπό την εποπτεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Το πρόγραμμα εντάσσεται στην Πρωτοβουλία «Όλα τα Παιδιά στο σχολείο», ένα τριετές πρόγραμμα που αναπτύσσεται σε συνεργασία του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Γραφείου της UNICEF στην Ελλάδα, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο βασικός στόχος του προγράμματος είναι να επιμορφώσει τους/τις εκπαιδευτικούς που εμπλέκονται στην εκπαίδευση προσφύγων/μεταναστών, προκειμένου να διασφαλίσει ότι όλα τα παιδιά πρόσφυγες / μετανάστες σχολικής ηλικίας έχουν πρόσβαση σε ποιοτική, συμπεριληπτική εκπαίδευση.
Αναγκαιότητα προγράμματος
Η ένταξη παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο στις τάξεις έχει αποτελέσει μεγάλη πρόκληση κατά τα τελευταία χρόνια για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Πολλές προσπάθειες έχουν γίνει από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη διευκόλυνση της φοίτησης και την ένταξη των παιδιών αυτών στο περιβάλλον της τυπικής εκπαίδευσης. Παρόλο που η πρόσβαση στα σχολεία έχει αυξηθεί για τα παιδιά με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο, χάρη στης προσπάθειες του Υπουργείου και άλλων συνεργατών παροχής εκπαίδευσης και στέγασης, η ποιοτική μάθηση, η τακτική φοίτηση και η πρόληψη της εγκατάλειψης της σχολικής διαδικασίας έχουν αποδειχθεί οι μεγαλύτερες προκλήσεις. Ως ανταπόκριση σε αυτές τις επείγουσες ανάγκες, η UNICEF, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Ελληνικά Πανεπιστήμια, υλοποίησε δύο επιμορφώσεις «Εκπαίδευση για την Ένταξη» από το 2018 μέχρι το 2020, ωφελώντας εκατοντάδες εκπαιδευτικούς δημοσίων σχολείων. Μετά την επιτυχή υλοποίηση των επιμορφώσεων αυτών, και προκειμένου να επιμορφώσει περισσότερους/ες εκπαιδευτικούς, η UNICEF και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης συνεργάζονται εκ νέου για να παρέχουν την απαραίτητη κατάρτιση και καθοδήγηση σε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες αναμένεται:
- να εξοικειωθούν με τα νομικά ζητήματα που αφορούν τους/τις πρόσφυγες στην Ελλάδα
- να γνωρίζουν τι ορίζει η βασική νομοθεσία για την εγγραφή και τη φοίτηση αιτούντων άσυλο/ μαθητ(ρι)ών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο στα ελληνικά σχολεία
- να κατανοούν τις ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της ένταξης μαθητ(ρι)ών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο
- να σχεδιάζουν εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για την ένταξη των μαθητ(ρι)ών αυτών στη σχολική κοινότητα
- να αντιληφθούν την ανάγκη υιοθέτησης της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μάθησης
- να εξοικειωθούν με τις έννοιες και τους τύπους της διγλωσσίας και της πολυγλωσσίας
- να εξοικειωθούν με σύγχρονες προσεγγίσεις για τη διδασκαλία της γραμματικής και του λεξιλογίου στη δεύτερη γλώσσα
- να εξοικειωθούν με γλωσσικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά μαθητ(ρι)ών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο
- να εξοικειωθούν με τη χρήση νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
- να εξοικειωθούν με ζητήματα διγλωσσίας και ειδικής αγωγής
Σε ποιους απευθύνεται το πρόγραμμα
Το πρόγραμμα απευθύνεται κατά προτεραιότητα σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και στελέχη της εκπαίδευσης που εμπλέκονται στην εκπαίδευση παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο. Είναι επίσης ανοικτό σε εκπαιδευτικούς γενικά και σε αποφοίτους σχετικών σχολών.
Κατηγορίες υποψηφίων που γίνονται δεκτές/οί/Προαπαιτούμενες γνώσεις/ Κριτήρια επιλογής
Όσον αφορά την επιλογή των υποψηφίων, παρουσιάζονται παρακάτω οι ομάδες με σειρά προτεραιότητας:
- εκπαιδευτικοί σε Τάξεις Υποδοχής και ΔΥΕΠ
- εκπαιδευτικοί σε μικτές τάξεις όπου φοιτούν παιδιά με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο
- διευθυντές/ριες σχολικών μονάδων όπου φοιτούν παιδιά με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο
- συντονιστές/ριες Εκπαίδευσης Προσφύγων
- εκπαιδευτικοί της μη τυπικής εκπαίδευσης
- συντονιστές/ριες Εκπαιδευτικού Έργου
- άλλες ομάδες υποψηφίων
Προαπαιτούμενα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα.
- Πρόσβαση στο Διαδίκτυο
- Κατοχή προσωπικού e-mail
- Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών
Μέθοδος υλοποίησης
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 406 ώρες επιμόρφωσης, οι οποίες κατανέμονται ως εξής:
- 82 σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση (μέσω Zoom)
- 324 ασύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση (μέσω πλατφόρμας moodle)
Η σύγχρονη επιμόρφωση περιλαμβάνει 82 ώρες σύγχρονων συναντήσεων επιμορφωτ(ρι)ών και επιμορφούμενων. Οι 324 ώρες ασύγχρονης επιμόρφωσης αφορούν (α) τη μελέτη σχετικού αναρτημένου υλικού και (β) την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων.
Εκπαιδευτικό υλικό / Άλλες παροχές
Στις συμμετέχουσες/στους συμμετέχοντες παρέχονται:
- Πρόσβαση σε πλατφόρμα moodle
- Εκπαιδευτικό υλικό
Δομή Εκπαιδευτικού προγράμματος
Οι θεματικές ενότητες του προγράμματος είναι οι εξής:
- Νομικό καθεστώς των προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα (2 ώρες σύγχρονης και 8 ασύγχρονης)
- Ελληνική Νομοθεσία για την εισαγωγή πολιτών τρίτων χωρών στο εκπαιδευτικό σύστημα και ο ρόλος των ΣΕΠ (4 ώρες σύγχρονης και 16 ασύγχρονης)
- Ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της ένταξης μεταναστών και προσφύγων (5 ώρες σύγχρονης και 20 ασύγχρονης)
- Ενισχύοντας το κλίμα αποδοχής στο σχολείο και στην τάξη (4 ώρες σύγχρονης και 12 ασύγχρονης)
- Οι εκπαιδευτικοί ως ερευνητές/ριες και ως αναστοχαζόμενοι/ες επαγγελματίες (4 ώρες σύγχρονης και 24 ασύγχρονης)
- Διαφοροποιημένη διδασκαλία και μάθηση (8 ώρες σύγχρονης και 32 ασύγχρονης)
- Πολυγλωσσία: Βασικές έννοιες και αρχές (2 ώρες σύγχρονης και 8 ασύγχρονης)
- Πολυγλωσσική προσέγγιση στη διδασκαλία (6 ώρες σύγχρονης και 36 ασύγχρονης)
- Αναπτύσσοντας γλωσσική ενσυναίσθηση (2 ώρες σύγχρονης και 8 ασύγχρονης)
- Αναπτύσσοντας πολιτισμική ενσυναίσθηση (5 ώρες σύγχρονης)
- Γλωσσική βιογραφία και πολυγλωσσική εκπαίδευση (6 ώρες σύγχρονης και 24 ασύγχρονης)
- Διδασκαλία Γραμματικής και Λεξιλογίου (8 ώρες σύγχρονης και 32 ασύγχρονης)
- Ανάπτυξη δραστηριοτήτων για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας (8 ώρες σύγχρονης και 32 ασύγχρονης)
- Συνδυαστικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της δεύτερης γλώσσας (4 ώρες σύγχρονης και 16 ασύγχρονης)
- Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Γλωσσική Διδασκαλία (4 ώρες σύγχρονης και 16 ασύγχρονης)
- Δεδομένα από μαθητές για μαθητές (4 ώρες σύγχρονης και 16 ασύγχρονης)
- Διγλωσσία και μαθησιακές δυσκολίες (6 ώρες σύγχρονης και 24 ασύγχρονης)
Όλες οι ενότητες περιλαμβάνουν Πρακτική Άσκηση με τη μορφή κουίζ, εργασιών/projects και εργαστηριακών ασκήσεων.
Υποχρεώσεις εκπαιδευόμενων/Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης
Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:
Α) έχουν παρακολουθήσει τουλάχιστον το 80% των σύγχρονων συναντήσεων. Οι απουσίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 20 % των προβλεπόμενων ωρών σύγχρονης εκπαίδευσης.
Β) να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία όλες τις δραστηριότητες: κουίζ, εργασίες/projects και εργαστηριακές ασκήσεις.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ και την Επιστημονική Υπεύθυνη του Προγράμματος.
Όροι παρακολούθησης προγραμμάτων