Search
Close this search box.

Δημιουργική Γραφή και Εκπαίδευση

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

2023-01-14 - 2023-04-22 ( )

ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:

Εξ αποστάσεως

ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΚΠΤΩΣΗΣ:

Βάσει εκπτωτικής πολιτικής

ECTS:
6,5 και οι δύο ενότητες
Δίδακτρα:
100-250€
Υπεύθυνος Προγράμματος:
Ανδρέας Καρακίτσιος
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
07-01-2023

Δημιουργική Γραφή και Εκπαίδευση

Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις

07-01-2023

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • Σύντομη Περιγραφή

    Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα  με τίτλο  «Δημιουργική Γραφή και Εκπαίδευση» το οποίο χωρίζεται σε δύο αυτοτελείς ανεξάρτητες ενότητες.

    • «Συγγραφή», 50 διδακτικές ώρες.
      Θα διεξαχθεί  από αρχές Ιανουαρίου ( 14/ 01/ 2023 έως 11/03/2023)
    • «Δημιουργική γραφή στην Εκπαίδευση», 25 διδακτικές ώρες.
      Θα διεξαχθεί από μέσα Μαρτίου (18/03/2023 έως 22 /04/2023) και θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο διδασκαλίας, σύγχρονης -και ασύγχρονης- εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μέσω της πλατφόρμας zoom.

    Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Ανδρέας Καρακίτσιος, ομ. καθηγητής του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ) του  ΑΠΘ.

    Ο Ανδρέας Καρακίτσιος σπούδασε Φιλολογία και Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, περάτωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην Ψυχολογία  στο Πανεπιστήμιο  Louis Pasteur, Strasbourg I. Σπούδασε Θεωρία της Λογοτεχνίας, στο Πανεπιστήμιο Sciences Humaines, Strasbourg II όπου και υποστήριξε τη διδακτορική του διατριβή (1981). «Η γυναίκα στη ζωή και στο έργο  του Νίκου Καζαντζάκη: Μια ψυχαναλυτική προσέγγιση». Το 1985 διορίστηκε στη Β/θμια Εκπαίδευση, το 1986 μετακινήθηκε στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ.,  από το οποίο συνταξιοδοτήθηκε ως καθηγητής. Σήμερα  είναι ομότιμος καθηγητής του ιδίου Τμήματος.

    Από το 1998 διδάσκει  δημιουργική γραφή για παιδιά και μεγάλους είτε σε ομάδες πειραματικής Λογοτεχνίας, είτε σε Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής στο Βαφοπούλειο είτε στα πλαίσια του ΚΕΔΒΙΜ του ΑΠΘ ( 2012-2016) είτε στο ΠΜΣ «Δημιουργική Γραφή» του ΕΑΠ (2016-2020) και στο ΠΜΣ  «Δημιουργική Γραφή» του Παν/μιου Δυτικής Μακεδονίας 2009-2015). Το 1916 ίδρυσε και διηύθυνε το ΠΜΣ Δημιουργικής Γραφής στο ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ ( 1916-1919). Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα στρέφονται από το 2000 στο  ευρύ πεδίο της Δημιουργικής Γραφής και της Εκπαίδευσης. Είναι συγγραφέας μελετών και άρθρων γύρω από τις διάφορες μορφές και διαστάσεις της Δημιουργικής Γραφής και των εφαρμογών της στην Εκπαίδευση, όπως:

    • Καρακίτσιος Α.,  Αρτζανίδου Ε., Γουλής Δ., Γρόσδος Σ., Παιγνίδια  Φιλαναγνωσίας και Αναγνωστικές Εμψυχώσεις Gutenberg, Αθήνα, 2011.
    • Καρακίτσιος Α., Διδασκαλία Λογοτεχνίας και Δημιουργική Γραφή, Ζυγός, Θεσσαλονίκη, 2013.
    • Καρακίτσιος Α.,Αρτζανίδου Έ., & Η λογοτεχνία αλλιώς: Εναλλακτικές Καινοτόμες Δράσεις. Καλειδοσκόπιο, Αθήνα, 2018.
    • Καρακίτσιος Α., Δημιουργική  Γραφή: παίζουμε λογοτεχνία; Ζυγός, Θεσσαλονίκη, 2022

    Και άρθρα ενδεικτικά:

    • Καρακίτσιος Α., (2014). «Η μυθική μέθοδος και οι εφαρμογές της στη Δημιουργική Γραφή». Πρακτικά, 1ο Διεθνές Συνέδριο, Δημιουργική Γραφή.4- 6 Οκτωβρίου 2013. Ελληνοαμερικανικόν Εκπαιδευτικόν Ίδρυμα. Κολλέγιον Αθηνών,Ψυχικού.ISBN978-618-81047-1-6.cvconference.veb.uowm.gr
    • Καρακίτσιος Α.,(2016). «Η ιστορική μέθοδος και οι εφαρμογές της στη δημιουργική γραφή». Πρακτικά του Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Δημιουργικής Γραφής. 2ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής. Επιμέλεια:Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος, Νάνου Βασιλική. Κέρκυρα – Ελλάδα. Φλώρινα. Π.Μ.Σ. “Δημιουργική Γραφή”. http://cwconference. web.uowm.gr/
    • Καρακίτσιος Α., ( 2019). « Μικρά βήματα πάνω στα σχεδιάσματα του ατελούς ποιήματος Αθανάσιος 1920 του Κ. Καβάφη». Πρακτικά, 3ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής. http://cwconference.web.uowm.gr/archives/3rd_cw_conference_2017.pdf

    Έχει  μεταφράσει πολλά λογοτεχνικά έργα μεταξύ των οποίων τη σειρά «ιστορίες του Μικρού Νικόλα» και έχει γράψει και εκδώσει πέντε παιδικά βιβλία.

    Στην ενότητα «Συγγραφή» διδάσκουν κατά κύριο λόγο εξειδικευμένο ακαδημαϊκό προσωπικό στον τομέα  της Δημιουργικής Γραφής και καταξιωμένοι συγγραφείς ( ποιητές και πεζογράφοι) όπως:

    I.Δημήτρης Γουλής , επ. καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ με μεγάλη εμπειρία στη διδασκαλία της Δημιουργικής Γραφής και  πλούσιο επιστημονικό έργο. Ενδεικτικά:

    • Γουλής, Δ., Αρτζανίδου, Ε., Γρόσδος, Στ., Καρακίτσιος, Α., Παιχνίδια φιλαναγνωσίας και αναγνωστικές εμψυχώσεις, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2011. ISBN 978-960-01-1433-1
    • Γουλής, Δ. (2014), «Από τη στατικότητα στη δημιουργικότητα: επαναπροσδιορίζοντας τη διδασκαλία των κατευθυντικών κειμένων με αφετηρία τη δημιουργική γραφή και την ανάπτυξη της φαντασίας», στο Κωτόπουλος Η.Τ., Βακάλη Α., Νάνου Β. & Σουλιώτη Δ. (2014). Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου «Δημιουργική Γραφή», 4-6 Οκτωβρίου, 2013, Αθήνα. Φλώρινα: Π.Μ.Σ. «Δημιουργική Γραφή». http://cwconference.web.uowm.gr/archives/goulis_article.pdf
    • Γουλής, Δ., Γρόσδος, Στ., Καρακίτσιος Α., (2012), «Ο μικρός Νικόλας ζωντάνεψε; Κειμενοεικονικές προσεγγίσεις (λογοτεχνία vs κινηματογράφος)» στο Κωτόπουλος Τρ., Σουλιώτη Δ. (επιμ.), Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας, εκδ. Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη.
    • Γουλής, Δ., Γρόσδος, Στ., (2011), «Η διδασκαλία της ποίησης στο δημοτικό σχολείο από το 1976 έως σήμερα. Μια διαχρονική έρευνα», Επετειακό – Επιστημονικό Συνέδριο «1976- 2011 35 χρόνια από τη γλωσσοεκπαιδευτική μεταρρύθμιση», Δίον Πιερίας, 4-6 Νοεμβρίου 2011.

    II. Δρ  Σοφία Νικολαΐδου, ΕΕΔΙΠ  του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, αναγνωρισμένη πεζογράφος και  μελετητής  της Δημιουργικής Γραφής τόσο στη συγγραφή όσο και στην εφαρμογή στην Β/θμια Εκπαίδευση. Σχετικές πληροφορίες https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=11913

    III. Δρ Χριστίνα Καλαιτζή, διδάκτωρ Δημιουργικής Γραφής, Εκπαιδευτικός στην Προσχολική Εκπαίδευση και ακαδημαϊκή Υπότροφος στο ΔΙΠΑΘΕ 2019-2020, 2021-2022.

    IV. Δρ Αντωνία Πατσιοδήμου, διδάκτωρ Δημιουργικής Γραφής, εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας

    V. Βαγγέλης Τασιόπουλος, επισκέπτης ποιητής, βλέπε σχετικά : https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=29382

    VI. Νίκος Τακόλας , πεζογράφος βλέπε σχετικά: https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=94193

    Επισκέπτες συγγραφείς:

    I.Γιώργος Σκαμπαρδώνης, επισκέπτης συγγραφέας https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=686

    II.Μασμανίδης Γιάννης επισκέπτης  ποιητής https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=92733

     

    ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

    • Έναρξη της πρώτης ενότητας: «ΣΥΓΓΡΑΦΗ» 50 ΩΡΕΣ, 10 συναντήσεις: 07/01/2023 | ΛΗΞΗ: 11/03/2023.
    • Έναρξη δεύτερης ενότητας: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» 25 ΩΡΕΣ,  5 συναντήσεις : 18/03/2023 | ΛΗΞΗ:  22/04/2023.

     

    Αιτήσεις

    Οι ενδιαφερόμενες/οι υποβάλλουν αίτηση ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ.

    Η Αίτηση πρέπει να συνοδεύεται από τα ακόλουθα δικαιολογητικά, τα οποία μπορούν να αποστείλουν εναλλακτικά και στο e-mail του Επιστημονικού Υπεύθυνου του Προγράμματος , Ανδρέα Καρακίτσιο,  email: akarakit@nured.auth.gr και στον Γιώργο Καταχιώτη,  που έχει την γραμματειακή υποστήριξη του Προγράμματος, email: gkatach@nured.auth.gr

    • Βιογραφικό  Σημείωμα προσανατολισμένο στους λόγους επιλογής του Προγράμματος.
    • Ένα προσωπικό δείγμα λογοτεχνικής γραφής, δημοσιευμένο ή και  όχι.

    Σε περίπτωση που δεν συγκεντρωθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός επιμορφούμενων, το ΚΕΔΙΒΙΜ διατηρεί το δικαίωμα αλλαγής της ημερομηνίας έναρξης του προγράμματος ή και ακύρωσής του.

     

    Όροι παρακολούθησης προγραμμάτων

  • Στόχος του προγράμματος

    Τα σεμινάρια στην ενότητα «Συγγραφή» των 10 Συναντήσεων στοχεύουν στην απελευθέρωση των δημιουργικών ικανοτήτων, στην ανάπτυξη των  αναγνωστικών δεξιοτήτων στη λογοτεχνία και στην κατάκτηση του « λογοτεχνικού γραμματισμού», δηλαδή στη μύηση και  εξοικείωση  με τη «γραμματική» της λογοτεχνικής γλώσσας, όπου συνυπάρχουν : ποιητικός λόγος (Στιχουργική, Μετρική, ισομετρία, κανόνες ρυθμού και μελωδίας) και πεζός λόγος (αφήγημα, πλοκή, αφηγητής, σκηνή, διάλογος, αποδέκτης, μοτίβα, χαρακτήρες, περιγραφή και αφήγηση).

    Καταληκτικά, τα σεμινάρια   στην ενότητα «Συγγραφή» μέσω της εκμάθησης των βασικών  αρχών και κανόνων της λογοτεχνικής γραφής που την διέπουν και την ορίζουν, στοχεύουν και στην κατάκτηση συγγραφικών λογοτεχνικών δεξιοτήτων.

    Στα σεμινάρια της ενότητας «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση» επιδιώκεται η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με το πεδίο των εφαρμογών της Δημιουργικής Γραφής στην Εκπαίδευση. Επιπρόσθετα, ανιχνεύεται και αναδεικνύεται η σχέση της Δημιουργικής Γραφής με το πεδίο της  διδακτικής   προσέγγισης της λογοτεχνίας και επαναδιατυπώνεται η στοχοθεσία της διδασκαλίας της λογοτεχνίας ως μια ευκαιρία προσέγγισης της τέχνης της λογοτεχνίας, όπως γίνεται και με τις υπόλοιπες τέχνες στην Εκπαίδευση πχ, μουσική, ζωγραφική, χορός.
    Αναγκαιότητα προγράμματος

    Η Δημιουργική Γραφή συνδέεται πρωταρχικά με την προσωπική εξέλιξη του ατόμου, με την ανάπτυξη της δημιουργικότητάς του  και με  την απελευθέρωση της φαντασίας του. Συνδέεται επίσης  με τη δημιουργική ανάγνωση και κατανόηση της λογοτεχνίας, καθώς και με την κατάκτηση λογοτεχνικών συγγραφικών δεξιοτήτων. Επίσης απομυθοποιεί την άποψη των ρομαντικών του 19oυ αιώνα, ότι η λογοτεχνία είναι μια τέχνη για λίγους και  συντάσσεται με την άποψη των σουρεαλιστών που διακήρυξαν  ότι η γραφή λογοτεχνίας είναι υπόθεση όλων.

    Επιπρόσθετα, η δημιουργική γραφή ως διδακτέο γνωστικό αντικείμενο έχει ενταχθεί στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα (ουσιαστικά το 2017 και το 2021 )σε συνδυασμό με νέες προτάσεις διδασκαλίας της λογοτεχνίας.

    Τα σεμινάρια ενισχύουν την κατανόηση και την διδακτική προσέγγιση του ποιητικού και πεζού λόγου και υποστηρίζουν τον      εκπαιδευτικό απέναντι στην ασάφεια και αοριστία  των ξενότροπων  όρων , όπως πχ recit commentaire (Ερμηνευτικό Σχόλιο),  debat interpretatif (Ερμηνευτικός Διάλογος) με ουσιαστική θεωρητική τεκμηρίωση και πρακτική εφαρμογή.
    Μαθησιακά αποτελέσματα

    • Α. Συγγραφή (10 Συναντήσεις)
      Ολοκληρώνοντας την πρώτη ενότητα του Προγράμματος με τίτλο «Συγγραφή», οι επιμορφούμενοι/ες  θα έχουν εξοικειωθεί με την τέχνη της λογοτεχνίας. Θα είναι πλέον έμπειροι/ες αναγνώστες/τριες, λογοτεχνίας, που θα διαβάζουν, θα απολαμβάνουν  τα λογοτεχνικά έργα και θα κατανοούν τον τρόπο σύνθεσης και κατασκευής, όπως ακριβώς οι αναγνώστες του ύστατου σταδίου  της αναγνωστικής εξέλιξης (Lecteur litteraire).   Θα είναι ικανοί να γράψουν στίχους και ποιήματα   και θα είναι ικανοί /ές να  γράψουν τα πρώτα τους πεζά κείμενα.
    • Β. «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση», (5 Συναντήσεις)
      Οι επιμορφούμενοι/ες  θα είναι ικανοί/ές να συνθέτουν και να υλοποιούν στη σχολική τάξη ασκήσεις δημιουργικής γραφής.  Θα είναι επίσης ικανοί να συνδέσουν τη Δημιουργική Γραφή με τη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Ειδικότερα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να οδηγήσουν τους μαθητές σε πολλαπλές αναγνώσεις και νοηματοδοτήσεις  του λογοτεχνικού  έργου με τη  βοήθεια των βασικών τεχνικών και ερωτήσεων του «ερμηνευτικού διαλόγου»(βιωματικές, προβολικές, διακειμενικές, αιτιολογικές, και υποθετικές) που εμπλέκουν τους μαθητές/τριες  σε αναγνωστικές διαδικασίες.
  • Σε ποιους απευθύνεται

    Η πρώτη θεματική ενότητα των 10 συναντήσεων με τίτλο «Συγγραφή,  αποτελεί αυτόνομο «Πρόγραμμα» και απευθύνεται σε όσους/σες ενδιαφέρονται για την αναβάθμιση της σχέσης τους με τη λογοτεχνία, πχ να γίνουν καλύτεροι αναγνώστες  ή  να αναπτύξουν  και  να βελτιώσουν τις συγγραφικές λογοτεχνικές δεξιότητες και να τολμήσουν να συνθέσουν τους πρώτους στίχους, το πρώτο τους ποίημα και το πρώτο τους πεζογράφημα ή να βελτιώσουν τα ήδη υπάρχοντα  κείμενα. Απευθύνεται  επίσης σε ανθρώπους από τον χώρο της διαφήμισης και επικοινωνίας.

    Η δεύτερη θεματική  ενότητα με τίτλο «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση» αποτελεί αυτόνομο Πρόγραμμα και απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς της Α/βάθμιας και της Β/θμιας Εκπαίδευσης και σε εμψυχωτές άτυπων μορφών Εκπαίδευσης, πχ ΚΔΑΠ.

  • Κριτήρια επιλογής

    Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν:

    • ΣΥΓΓΡΑΦΗ:
      Πτυχιούχοι όλων των  ΑΕΙ, απόφοιτοι Λυκείου και  άνθρωποι από τον χώρο της επικοινωνίας και διαφήμισης.
    • ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:
      Πτυχιούχοι όλων των  ΑΕΙ αλλά κυρίως οι εκπαιδευτικοί και οι εμψυχωτές.

    Προαπαιτούμενα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα:

    • Πρόσβαση στο Διαδίκτυο
    • Κατοχή προσωπικού e-mail
    • Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών (πρόγραμμα word) και πλατφόρμας zoom.

    Για την πρώτη ενότητα με τίτλο «Συγγραφή» προηγούνται οι έχοντες/σες ήδη Δημοσιεύσεις λογοτεχνικών έργων και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας μέχρι και τον αριθμό 30 .

    Για την δεύτερη ενότητα με τίτλο «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση» προηγούνται οι εκπαιδευτικοί της Β/θμιας Εκπαίδευσης και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας  μέχρι και τον αριθμό 30.

    Βασικό κριτήριο θα είναι η μοριοδότηση του βιογραφικού και το κείμενο /δείγμα γραφής, 400 λέξεων τουλάχιστον για το πεζό και 40-50  στίχων για ποίημα του/της  υποψήφιου/ας.

     

  • Μέθοδος Υλοποίησης
    • «Συγγραφή»
      Στη  «Συγγραφή» εξετάζεται  η ιστορική εξέλιξη του ποιητικού λόγου, η πορεία από τον παραδοσιακό στίχο προς τον ελευθερωμένο  και τέλος προς τον ελεύθερο, στίχο με συγκεκριμένα κείμενα ποιητών. Επιλέγεται η διδασκαλία της ιστορικής μεθόδου του Κ.Π.Καβάφη  και της μυθικής μεθόδου του Γ. Σεφέρη με βάση  πηγές και κείμενα από τα αρχεία τους και τις  απόψεις του Τ.Σ.Έλλιοτ. Από την πρώτη συνάντηση πραγματοποιούνται ασκήσεις δημιουργικής γραφής.  Σε συνεργασία με τον Ανδρέα Καρακίτσιο οι επισκέπτες ποιητές Γιάννης Μασμανίδης και  Βαγγέλης Τασιόπουλος εξετάζουν τα πρωτόλεια κείμενα των φοιτητριών/των και συμβουλεύουν ανάλογα.
      Αντίστοιχα  εξετάζονται τα τοιχία και τα δομικά στοιχεία της αφήγησης, η πλοκή, η σκηνή , ο διάλογος, η περιγραφή, και αναλύονται οι κλασικοί αφηγηματικοί τύποι, νεωτερικός και αυτοβιογραφικός. Εξετάζονται τέλος  τα νέα είδη μικροαφήγησης: μικρομυθοπλασία, μικροδιήγημα,μπονζάι, flash fiction με τους συγγραφείς Νίκο Τακόλα, Σοφία Νικολαίδου και συμμετέχει  ο επισκέπτης συγγραφέας Γιώργος Σκαμπαρδώνης.
    • «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση»
      Στη  «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση» εξετάζεται  η ιστορική εξέλιξη της Δημιουργικής Γραφής στα εκπαιδευτικά συστήματα στην Ευρώπη και εξηγείται η συγγένειά της με την αρχαία  Ρητορική. Εξετάζεται η Παιδαγωγική της Δημιουργικής Γραφής, οι διδακτικές επιλογές,  το  πρόβλημα της αξιολόγησης της Δημιουργικής Γραφής, κατασκευή ασκήσεων Δημιουργικής Γραφής και τέλος  αναλύεται και οριοθετείται ο Ερμηνευτικός Διάλογος και το Ερμηνευτικό Σχόλιο.
  • Πρόγραμμα Σπουδών

    Δομή Εκπαιδευτικού προγράμματος

    • «Συγγραφή»
      • Διδακτική Ενότητα 1: Δημιουργική Γραφή, ή η επιστροφή της Ρητορικής
      • Διδακτική Ενότητα 2: Τεχνοτροπίες, Υφολογικά Σχήματα, Ιστορική Μέθοδος Καβάφη. Στιχουργικές ασκήσεις
      • Διδακτική Ενότητα 3: Επίσκεψη στο εργαστήρι του Κ. Καβάφη. Ιστορική Μέθοδος
      • Ασκήσεις/εφαρμογές Συγγραφή παρωδίας
      • Διδακτική Ενότητα 4: Η μυθική μέθοδος. Περιήγηση στο εργαστήριο του Γ. Σεφέρη, τεχνική «a la manière de». Ασκήσεις/εφαρμογές
      • Διδακτική Ενότητα 5: Ελεύθερος στίχος,  Ασκήσεις /εφαρμογές
      • Διδακτική Ενότητα 6: Τα τοιχία της αφήγησης. Περιγραφή και Αφήγηση Ασκήσεις /εφαρμογές
      • Διδακτική Ενότητα 7: Δομικά στοιχεία αφήγησης. Ανάλυση αφηγηματικής μονάδας, Αφηγητής, Ευθύς και πλάγιος λόγος, Διάλογος, Ασκήσεις /εφαρμογές
      • Διδακτική Ενότητα 8: Χαρακτήρες και πρόσωπα. Σύνθεση χαρακτήρων, σκηνικού, οπτικής γωνίας και προοπτικής. Ασκήσεις /εφαρμογές
      • Διδακτική Ενότητα 9: Αφηγήσεις βραχείας φόρμας. Ασκήσεις /εφαρμογές
      • Διδακτική Ενότητα 10: Μινιμαλιστική Αφήγηση, Μικροαφήγηση, Μικρομυθοπλασία, Μικροδιήγημα, Μπονζάι, flash fiction Ασκήσεις /εφαρμογές
      • Τελική εργασία

    Σύνολο διδακτικών ωρών: 50

    ECTS: 4,5

     

    • «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση»
      • Διδακτική Ενότητα 1: Η Παιδαγωγική της Δημιουργικής Γραφής
      • Διδακτική Ενότητα 2: Ξενότροπα  Ποιήματα Λίμερικ, Χάικου και  οπτική ποίηση (Καλλίγραμμα) Παιδαγωγικά Σενάρια
      • Διδακτική Ενότητα 3: Δημιουργική Γραφή και κριτική ανάγνωση Παιδαγωγικά Σενάρια
      • Διδακτική Ενότητα 4: Ερμηνευτικός διάλογος και  Ερμηνευτικό Σχόλιο. Παιδαγωγικά Σενάρια
      • Διδακτική Ενότητα 5: Δρόμοι στη μινιμαλιστική αφήγηση. Παιδαγωγικά Σενάρια

    Σύνολο διδακτικών ωρών: 25

    ECTS: 2

  • Εκπαιδευτικό Υλικό / Παροχές

    Στις συμμετέχουσες/στους συμμετέχοντες παρέχονται σε ψηφιακή μορφή στην πλατφόρμα του μαθήματος:

    • Εκπαιδευτικό υλικό ανταποκρινόμενο στις θεματικές ενότητες του Προγράμματος. Μελέτες και άρθρα των διδασκόντων, πχ το πρόσφατο βιβλίο «Δημιουργική Γραφή: παίζουμε Λογοτεχνία» Ανδρέας Καρακίτσιος, Ζυγός 2022.
    • Θεωρητικά κείμενα περί πεζού και ποιητικού λόγου, καθώς και άρθρα σχετικά με την ιστορική και μυθική μέθοδο. Θεωρητικά κείμενα περί πλοκής, σκηνής, πλοκής, περιγραφής, αφήγησης και μικρομυθοπλασίας.
    • Πρόσβαση σε ενδεικτικά αρχεία του Κ.Π.Καβάφη και του Γ.Σεφέρη, ή αλλιώς κρυφές ματιές στο εργαστήρι των ποιητών και  πεζογράφων.
    • Χρηστικά αποσπάσματα μεταφρασμένα από τα γαλλικά και αγγλικά  στην πλατφόρμα του μαθήματος.
    • Εκτενής εξειδικευμένη βιβλιογραφία στο πεδίο της Δημιουργικής Γραφής σε ψηφιακή μορφή στην πλατφόρμα του μαθήματος.
    • Ανθολογία λογοτεχνικών κειμένων χρήσιμων για την διεξαγωγή του Προγράμματος.
  • Υποχρεώσεις και Δικαιώματα Εκπαιδευομένων

    Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:

    • Να έχουν παρακολουθήσει το σύνολο των διδακτικών ενοτήτων. Οι απουσίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 10 % των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης.
    • Να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την εξέταση (Αξιολογούνται οι ασκήσεις Δημιουργικής Γραφής σε όλη τη διάρκεια του Προγράμματος της κάθε ενότητας και συνυπολογίζεται η τελική εργασία , κείμενο δημιουργικής γραφής με βάση τη γραφή ενός συγγραφέα  ποίημα 20-30 στίχων και ένα σενάριο διδασκαλίας της Δημιουργικής Γραφής στην τάξη.
    • Να έχουν καταβάλει το σύνολο των διδάκτρων μέχρι την τέταρτη εβδομάδα διεξαγωγής της «Συγγραφής» και της δεύτερης εβδομάδας της «Δημιουργικής Γραφής στην Εκπαίδευση».

     

    Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ και τον Επιστημονικό Υπεύθυνο του Προγράμματος.

    Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, μπορεί να παρέχεται Βεβαίωση Παρακολούθησης.

  • Επικοινωνία

    Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να επικοινωνούν με τους:

  • Κανονισμός Σπουδών ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ
    Δείτε τον κανονισμό σπουδών ΕΔΩ
  • Κανονισμός Διαχείρισης Παραπόνων
    Δείτε τον κανονισμό διαχείρισης παραπόνων ΕΔΩ

ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

/ ΕΚΠΤΩΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«ΣΥΓΓΡΑΦΗ»: 150€ (δεν υπάρχει εκπτωτική πολιτική)

«ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»: 100€ (δεν υπάρχει εκπτωτική πολιτική)

Οι δυο ενότητες είναι ανεξάρτητες. Οι υποψήφιες/οι μπορούν να επιλέξουν μια από  τις  δύο ή και τις δύο.

Σε περίπτωση που κάποιος παρακολουθήσει και τις δυο ενότητες έχει δικαίωμα έκπτωσης σύμφωνα με την εκπτωτική πολιτική του ΚΕΔΙΒΙΜ

Μετάβαση στο περιεχόμενο