Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Προσέγγιση του παιδοφθαλμολογικού ασθενούς», διάρκειας 32 διδακτικών ωρών, το οποίο θα διεξαχθεί σε έναν κύκλο σπουδών στο εαρινό εξάμηνο του 2022 και θα υλοποιηθεί με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας zoom.
Επιστημονική Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Ασημίνα Ματαυτσή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ιατρικής, Σχολή Επιστημών Υγείας, Α.Π.Θ.
Στο πρόγραμμα διδάσκουν Καθηγήτριες και Καθηγητές του ΑΠΘ, εξειδικευμένο ακαδημαϊκό προσωπικό στον τομέα της Οφθαλμολογίας, της Παιδοφθαλμολογίας, της Παιδιατρικής και της Ψυχολογίας, Διδάκτορες και Υποψήφιοι Διδάκτορες του Τμήματος Ιατρικής Α.Π.Θ.:
1. Ασημίνα Ματαυτσή, Οφθαλμίατρος, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Οφθαλμολογίας-Παιδοφθαλμολογίας-Στραβισμού Α.Π.Θ.
2. Μαρία Λιθοξοπούλου, Νεογνολόγος, Διευθύντρια ΕΣΥ
3. Παρασκευή Πετρίδου, Ειδικευόμενη Οφθαλμολογίας, Υποψήφια διδάκτωρ Α.Π.Θ.
4. Κωνσταντίνα Νεοφωτίστου, Εκπαιδεύτρια παιδιών με χαμηλή όραση, Διδάκτωρ Α.Π.Θ.
5. Θεοδώρα Πάνου, Ψυχολόγος, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Κρήτης
6. Ευτέρπη Δάλπα, Παιδίατρος, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Κρήτης
7. Παρασκευή Παναγοπούλου, Παιδίατρος, Επίκουρη Καθηγήτρια Παιδιατρικής Ογκολογίας Α.Π.Θ.
8. Αικατερίνη Σεληνιωτάκη, Ιατρός, Υποψήφια διδάκτωρ Α.Π.Θ.
9. Τατιάνα Τζιώλα, Ειδικευόμενη Οφθαλμολογίας
10. Σωτήριος Μπασιάκος, Οφθαλμίατρος, Υποψήφιος διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο του Gießen
11. Μιλένα Γεωργιάδου, Οπτικός, Οφθαλμίατρος
12. Ευθυμία Προύσαλη, Ειδικευόμενη Οφθαλμολογίας, Υποψήφια διδάκτωρ Α.Π.Θ.
13. Στέλλα Μουτζούρη, Οφθαλμίατρος, Υποψήφια Διδάκτωρ Α.Π.Θ.
14. Νικόλαος Νίτσας, Οφθαλμίατρος-Παιδοφθαλμίατρος
15. Αθηνά Βέρβερη, Κλινική Γενετίστρια, Παιδίατρος, Διδάκτωρ Α.Π.Θ.
16. Νικόλαος Ζιάκας, Οφθαλμίατρος, Καθηγητής Οφθαλμολογίας Α.Π.Θ.
17. Αργύριος Τζαμάλης, Οφθαλμίατρος, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Βασιλείας
Στόχος του προγράμματος
Στόχος του προγράμματος είναι να εισάγει τον εκπαιδευόμενο στα συνήθη θέματα που αντιμετωπίζει ο επαγγελματίας υγείας όταν έρχεται σε επαφή με τον παιδοφθαλμολογικό ασθενή και την οικογένειά του, έτσι ώστε η προσέγγιση να είναι πιο εύκολη και αποτελεσματική. Το μικρό παιδί με οφθαλμολογικό νόσημα είναι δυσπρόσιτο και αποθαρρύνει τον θεράποντα νοσηλευτή ή ιατρό από την προσπάθεια να το πλησιάσει. Η επικοινωνία με το παιδί και το περιβάλλον του, οι ιατρονομικές προεκτάσεις, τα συνήθη νοσήματα του οφθαλμού στην παιδική ηλικία, η ψυχολογία του παιδιού και των δικών του, η σημασία της όρασης για την ανάπτυξη του παιδιού ως ατόμου, είναι μερικά βασικά θέματα που θα αναπτυχθούν, ώστε να εξοικειώσουν τον εκπαιδευόμενο, να τον εκπαιδεύσουν σε μια πιο επιδέξια προσέγγιση του παιδοφθαλμολογικού ασθενούς και να τον διευκολύνουν στην κλινική πράξη.
Αναγκαιότητα προγράμματος
Η θεματολογία που θα αναπτυχθεί στο πρόγραμμα αυτό είναι μοναδική από την άποψη ότι αφορά μια κλινική ανάγκη για την οποία δεν μπορεί κανείς να προετοιμασθεί μέσα από τα βιβλία. Η προσέγγιση του παιδοφθαλμολογικού ασθενούς συχνά είναι αναγκαίο να γίνει από άπειρους στο θέμα αυτό επαγγελματίες υγείας, στα δημόσια νοσοκομεία, αλλά και στα ιδιωτικά θεραπευτήρια. Η επίσημη εκπαίδευση των νοσηλευτών και των ιατρών δεν περιλαμβάνει τη θεματολογία αυτή και τους αφήνει απροετοίμαστους να αντιμετωπίσουν τα παιδιά και το περιβάλλον τους, χωρίς να έχουν τις δεξιότητες να τα πλησιάσουν και να τα υποστηρίξουν. Αυτό είναι επιζήμιο για τους μικρούς ασθενείς αλλά και αχρείαστα στρεσσογόνο για τους επαγγελματίες υγείας που θέλουν αλλά αδυνατούν να έχουν μια χρήσιμη αλληλεπίδραση με αυτούς τους ασθενείς. Τα παιδιά δεν είναι σπάνιο να έχουν οφθαλμολογικές ασθένειες και δεν μπορούν όλα να αντιμετωπίζονται από έμπειρους ειδικούς παιδοφθαλμιάτρους. Επίσης η υποδοχή ενός οξέος ή δυνητικά σοβαρού θέματος συνήθως περνά πρώτα από το νοσηλευτικό προσωπικό που καλείται να αξιολογήσει και να κατευθύνει τον μικρό ασθενή και την οικογένειά του, σε άμεση ή απώτερη ιατρική φροντίδα. Η ιδιαιτερότητα αυτή καθιστά την σχετική εκπαίδευση αναγκαία για τους επαγγελματίες υγείας που βρίσκονται σε θέσεις υποδοχής και πολύ χρήσιμη σε όσους δυνητικά θα έρθουν σε επαφή με τέτοιους ασθενείς.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Το πρόγραμμα θα διαμορφωθεί κατά το δυνατόν διαδραστικό μέσα από τη συζήτηση και την παρουσίαση περιπτώσεων. Γι’αυτό και σχεδιάστηκε σε σύγχρονη και όχι ασύγχρονη τηλεκπαίδευση, ώστε να ενθαρρυνθεί η συμμετοχή των εκπαιδευομένων με ερωτήσεις και τοποθετήσεις. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει πολλούς εκπαιδευτές με στόχο να καλύψει διεπιστημονικά και σε πολλά επίπεδα τη θεματολογία. Οι δεξιότητες που ευελπιστούμε να αποκομίσουν οι εκπαιδευόμενοι περιλαμβάνουν κάποιες βασικές θεωρητικές δεξιότητες παιδοφθαλμολογίας, αλλά επίσης ήπιες δεξιότητες (soft skills) που αφορούν τον ευαίσθητο πληθυσμό των παιδοφθαλμολογικών ασθενών, όπως ενσυναίσθηση, επικοινωνία, διαχείριση επείγοντος ή σοβαρού παιδοφθαλμολογικού θέματος, κλπ.
Σε ποιους απευθύνεται το πρόγραμμα
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε νέους επαγγελματίες υγείας, νοσηλευτές και ιατρούς, ειδικευόμενους και ειδικούς. Επίσης δεν αποκλείεται να ενδιαφέρει επαγγελματίες υγείας που αντιμετωπίζουν παιδιά με οφθαλμολογικά νοσήματα π.χ. φυσιοθεραπευτές.
Κατηγορίες υποψηφίων που γίνονται δεκτές/οί/Προαπαιτούμενες γνώσεις/ Κριτήρια επιλογής
Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν: Νέοι ιατροί και νοσηλευτές ή άλλοι επαγγελματίες υγείας.
Προαπαιτούμενα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι τα ακόλουθα:
► Πρόσβαση στο Διαδίκτυο
► Κατοχή προσωπικού e-mail
► Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Μέθοδος υλοποίησης
Το πρόγραμμα θα διεξαχθεί εξ αποστάσεως με σύγχρονη τηλε-εκπαίδευση, σε εβδομαδιαία βάση και χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα Zoom.
Εκπαιδευτικό υλικό / Άλλες παροχές
Παρακάτω αναφέρεται ενδεικτική βιβλιογραφία. Αυτές και άλλες, παρόμοιες, πηγές θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος
1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33038493/
2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32926105/
3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28667047/
4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33421338/
5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33340877/
6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33275625/
7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32113195/
8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33129813/
9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32351156/
10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28198955/
11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15466074/
12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32126114/
13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31845431/
14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32215586/
Δομή Εκπαιδευτικού προγράμματος
Ενότητα 1. Εισαγωγή
Α. Παίρνοντας το ιστορικό και πλησιάζοντας τον παιδοφθαλμολογικό ασθενή – διαφορές στην προσέγγιση στους παιδιατρικούς και ενήλικες ασθενείς (2 ώρες)
Β. Ευθύνη για τον ανήλικο ασθενή, διαδικασίες, συγκατάθεση, επικοινωνία, ανακοίνωση δυσάρεστων νέων (2 ώρες)
Ενότητα 2. Όραση και ανάπτυξη
Α. Η ανάπτυξη της όρασης και η ανάπτυξη του παιδιού μέσα από την όραση (2 ώρες)
Β. Πρώιμη παρέμβαση, υποστήριξη των παιδιών με χαμηλή όραση (2 ώρες)
Γ. Αντιμετώπιση της οικογένειας παιδιού με χαμηλή όραση, υποστήριξη των γονέων (2 ώρες)
Δ. Προσέγγιση του παιδονευρολογικού και του παιδοογκολογικού ασθενούς (2 ώρες)
Ενότητα 3. Πρακτικά ζητήματα στην παιδοφθαλμολογία
Α. Μυδρίαση και χορήγηση οφθαλμικών κολλυρίων στα παιδιά (2 ώρες)
Β. Διάθλαση στα παιδιά (2 ώρες)
Γ. Γυαλιά, φακοί επαφής, πρίσματα και φίλτρα, τι βοηθάει, τι να αποφύγει κανείς (2 ώρες)
Δ. Μετρώντας την οπτική οξύτητα στα παιδιά, προληπτικός έλεγχος αμβλυωπίας (2 ώρες)
Ενότητα 4. Συχνά και σπάνια νοσήματα στην παιδοφθαλμολογία
Α. Συχνά παιδοοφθαλμολογικά νοσήματα, θεραπεία αμβλυωπίας (2 ώρες)
Β. Σπάνια παιδοοφθαλμολογικά νοσήματα (2 ώρες)
Γ. Στραβισμός, χειρουργείο και ψυχολογία της οικογένειας (2 ώρες)
Δ. Οφθαλμικό τραύμα στα παιδιά (2 ώρες)
Ενότητα 5. Διαχείριση
Α. Διαχείριση επείγοντος, τηλεφωνική και διά ζώσης (2 ώρες)
Β. Σφάλματα, αστοχίες, διαχείριση κινδύνου στην περίθαλψη παιδοφθαλμολογικών ασθενών. (2 ώρες)
ΣΥΝΟΛΙΚΑ 2 ECTS μονάδες
Πρόγραμμα
6/4/2022, 5-9μμ
1. Παίρνοντας το ιστορικό και πλησιάζοντας τον παιδοφθαλμολογικό ασθενή, Ασημίνα Ματαυτσή
2. Ευθύνη για τον ανήλικο ασθενή, διαδικασίες, συγκατάθεση, επικοινωνία, ανακοίνωση δυσάρεστων νέων, Μαρία Λιθοξοπούλου, Παρασκευή Πετρίδου
13/4/2022, 5-9μμ
3. Αντιμετώπιση της οικογένειας παιδιού με χαμηλή όραση, υποστήριξη των γονέων, Δώρα Πάνου
4. Προσέγγιση του παιδονευρολογικού και του παιδοογκολογικού ασθενούς, Ευτέρπη Δάλπα, Παρασκευή Παναγοπούλου
4/5/2022, 5-9μμ
5. Η ανάπτυξη της όρασης και η ανάπτυξη του παιδιού μέσα από την όραση, Ασημίνα Ματαυτσή
6. Πρώιμη παρέμβαση, υποστήριξη των παιδιών με χαμηλή όραση, Κωνσταντίνα Νεοφωτίστου
11/5/2022, 5-9μμ
7. Μυδρίαση και χορήγηση οφθαλμικών κολλυρίων στα παιδιά, Αικατερίνη Σεληνιωτάκη, Τατιάνα Τζιώλα
8. Διάθλαση στα παιδιά, Σωτήρης Μπασιάκος
18/5/2022, 5-9μμ
9. Συχνά παιδοφθαλμολογικά νοσήματα, θεραπεία αμβλυωπίας, Νικόλαος Νίτσας
10. Σπάνια παιδοφθαλμολογικά νοσήματα, Αθηνά Βερβέρη, Ασημίνα Ματαυτσή
25/5/2022, 5-9μμ
11. Γυαλιά, φακοί επαφής, πρίσματα και φίλτρα, τι βοηθάει, τι να αποφύγει κανείς, Μιλένα Γεωργιάδου
12. Μετρώντας την οπτική οξύτητα στα παιδιά, προληπτικός έλεγχος αμβλυωπίας, Ευθυμία Προύσαλη, Στέλλα Μουτζούρη
1/6/2022, 5-9μμ
13. Στραβισμός, χειρουργείο και ψυχολογία της οικογένειας, Νικόλαος Ζιάκας, Παρασκευή Πετρίδου
14. Οφθαλμικό τραύμα στα παιδιά, Άρης Τζαμάλης
8/6/2022, 5-9μμ
15. Διαχείριση επείγοντος, τηλεφωνική και διά ζώσης, Ασημίνα Ματαυτσή
16. Σφάλματα, αστοχίες, διαχείριση κινδύνου στην περίθαλψη παιδοφθαλμολογικών ασθενών, Ασημίνα Ματαυτσή
Υποχρεώσεις εκπαιδευόμενων/Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης
Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει να έχουν παρακολουθήσει το σύνολο των διδακτικών ενοτήτων. Οι απουσίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 10 % των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ και την Επιστημονική Υπεύθυνη του Προγράμματος.
Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, μπορεί να παρέχεται Βεβαίωση Παρακολούθησης.
Αιτήσεις
Οι ενδιαφερόμενες/οι υποβάλλουν αίτηση ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ.
Η Αίτηση πρέπει να περιλαμβάνει το ονοματεπώνυμο και τα στοιχεία επικοινωνίας (ηλεκτρονική διεύθυνση και τηλέφωνο) του/της ενδιαφερόμενου/ης.
Σε περίπτωση που δεν συγκεντρωθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός επιμορφούμενων, το ΚΕΔΙΒΙΜ διατηρεί το δικαίωμα αλλαγής της ημερομηνίας έναρξης του προγράμματος ή και ακύρωσής του.
Όροι παρακολούθησης προγραμμάτων